Kritikan Laman Dunia Sastera – MINGGUAN WASILAH

Buat semua pemari, pengunjung, pembaca, pariwisatawan dan rakan-rakan nan budiman, Saya mohon atas nama peduli terhadap karya DUA JAM SEBELUM SULTAN ALAUDDIN SYAHID DIRACUN untuk membeli dan mendapatkan dengan segera MINGGUAN WASILAH dan baca tulisan oleh S M Zakhir, yang cukup menempatkan kritikan buat naskah wayang pentas ini, meski di sini ada cuplikan yang diambil dari situs Faisal Tehrani (huh: terima kasih ya Prabu atas prakarsa terpuji mentranskripsi tulisan dan harap terizin untuk ditebarkan…)

CUPLIKAN ASAL DARI NASKAH BLOG http://tehranifaisal.blogspot.com

Ulasan SM Zakir: 2 Jam Sebelum Sultan Alauddin Syahid Diracun Sebuah ulasan teater termuat di Mingguan Wasilah, 21-27 September 08, tulisan orang kuat PENA.

“I believe that all the truly revolutionary theatrical groups should transfer to the people the means of production in the theater so that the people themselves may utilize them. The theater is a weapon, and it is the people who should wield it.”
-Augusto Boal, The Theater of the Oppressed

Augusto Boal yang memperkenalkan “Theater of the Oppressed” menggunakan teater sebagai senjata bagi mengkritik politik dan membangkitkan kesedaran rakyat. Boal seorang tokoh teater dunia yang lahir di Brazil dan merupakan lulusan dalam bidang sains. Tetapi Boal menceburi dunia teater yang ditanganinya dengan penuh tanggungjawab dan kesedaran untuk berjuang mengkritik pemerintahan diktaktor tentera di Brazil. Boal menjadikan pentas teaternya sebagai forum orang-orang tertindas. Di samping memecahkan tradisi konvensional teater dengan ‘breaking the fourth wall’nya, Boal juga menterjemahkan fikiran dan emosi rakyat Brazil yang tertindas oleh ketidakadilan dan kezaliman pemerintah.

Sebuah teater yang dipentaskan pada 25-29 Ogos 2008 yang lalu mungkin bukanlah kelibat teater Boal secara per se, namun kemunculannya dengan strategi naratif yang kuat didokong oleh lakonan serta pemainan yang mengalunkan sebuah dramaturgy yang meyakinkan telah melahirkan ‘teater orang tertindas’ tersebut. Ternyata gabungan tenaga Faisal Tehrani dan Dr. Abu Hassan Hasbullah menghasilkan pementasan teater “2 Jam Sebelum Sultan Alauddin Syahid Diracun” (2jSSASD) dilihat cukup mantap dan terserlah. Lupakan sejenak “Theater of the Oppresion” Boal, dan lihat ‘teater orang tertindas’ dalam makna yang lain – sebetulnya dalam konteks Malaysia – sebuah konspirasi yang dipenuhi dengan intrique untuk meracun seorang Sultan yang sedang mula melaksanakan pemerintahan berlandaskan hukum dan syariat Islam. Seorang Sultan yang cuba memecahkan lingkaran politik yang dipenuhi oleh rasuah dan konspirasi.

Skrip yang kuat di tangan Faisal Tehrani dibawa dengan cukup teliti ke pentas oleh Dr. Abu Hassan. Permainan Maya Longoria (Zack Idris) yang menunggu untuk membawa watak Tun Senaja yang meracun suaminya Sultan Alauddin Riayat Syah di pentas membina dua lapisan lakon di sini. Satu lapisan lakon sebagai seorang Maya Longoria, artis yang penuh demanding, mengada-ngada dan menaruh hati kepada aktor lelakinya iaitu Azam yang bakal memainkan watak Sultan Alauddin. Sementara lapisan lakon yang kedua sebagai Tun Senaja, petualang konspirasi untuk membunuh Sultan Alauddin. Dua lapisan lakon ini juga berlaku kepada Azam (Robani Hassan); iaitu sebagai Azam aktor kacak yang egoistik dan sebagai Sultan Alauddin yang warak dan penuh ketokohan.

Dengan menggunakan tiga watak pembantu iaitu Zeful (Rudy), Rosma (Emad Zainal) dan Pengarah Hadhari (Meer Taro) pementasan “2 Jam Sebelum Sultan Alauddin Syahid Diracun” (2jSSASD) cukup untuk memberikan fokus yang jelas kepada persoalan yang dibawa. Faisal menyediakan sebuah skrip yang kuat berdasarkan dua edisi Sejarah Melayu iaitu edisi 1536 dan edisi 1612. Berdasarkan dua edisi karya agung Melayu ini, Faisal membina tafsirannya yang dalam terhadap sebab-akibat kematian Sultan Alauddin Riayat Syah. Kekuatan Faisal dalam memberikan raison d’etre menjadikan kisah ini sangat menarik. Namun skrip yang kompleks ini mungkin sukar untuk dibentuk di pentas jika tafsiran pengarahnya tidak menepati raison d’etre penulisnya.

Di sinilah, keupayaan Dr Abu Hassan yang mungkin membawa bentuk tafsiran pentasnya yang tersendiri berjaya mewujudkan suasana pentas yang cukup hidup. Penggunaan agit-prop seperti papan-papan slogan yang berkaitan situasi politik dan sosial semasa, menjelaskan rupa ‘teater orang tertindas’ dalam konteks Malaysia ini. Agit-prop adalah props pentas yang mencetuskan suasana pra-provokatif wujud secara humor tetapi penuh ironis. Slogan-slogan “Surah al-baqarah”, “bajet cipan”, “Muhabalah” “92 undi”, “…Pauh”, dan “Putrajaya” memperlihatkan peranan agit-prop dalam tubuh ironisnya. Bahkan ‘penggayaan’ Rosma yang terkedek-kedek seperti penguin itu juga boleh dikatakan sebahagian agit-prop hidup. Kemunculan Dr. Abu sendiri di atas pentas yang mengarah-arah Pengarah Hadhari memarahi para pelakonnya mewujudkan usaha yang disebut ‘breaking the fourth wall’. Gerak lakon ini memecahkan tembok halimunan antara pelakon dan dunia realiti di hadapan atau di belakang pentas dengan kewujudan persona realiti yang sepatutnya tidak masuk dalam dunia lakon atau dunia pentas tersebut.

Kemuncak atau kartasis dalam 2jSSASD muncul dalam babak akhir dialog antara Tun Senaja dan Sultan Alauddin. Dialog yang bertenaga daripada kedua-dua watak utama ini melontarkan persona yang jelas. Tun Senaja meracun suaminya sendiri, Sultan Alauddin kerana desakan politik untuk mempertahankan dinasti atau pengaruh golongan mamak dalam istana (kerajaan) Melaka. Dalam pada itu, kemuncak kepada keputusan Sultan Alauddin yang hendak menjadikan Melaka sebagai negara Islam yang berpaksi kepada syariat Islam secara menyeluruh dilihat akan memusnahkan amalan dan pengaruh pembesar yang dipenuhi dengan rasuah dan amal mungkar itu. Maka itu Tun Senaja yang disokong oleh pembesar-pembesar golongan mamak yang sedarah dengannya tiada pilihan lain selain daripada menghapuskan Sultan Alauddin dengan meracunnya secara sulit.

Babak akhir yang meremangkan roma ini bukan sahaja menutup permainan ironis sebelum ini tetapi ‘meletupkan’ suasana dengan peristiwa besar dalam sejarah kepimpinan kerajaan Melayu yang dipenuhi dengan rasuah dan konspirasi politik. Peristiwa besar ini pada hakikatnya berlaku pada zaman kerajaan Melayu Melaka beberapa ratus tahun yang lepas. Namun persoalannya adalah persoalan sejagat yang hadir pada sepanjang zaman. Bagaimana perlakuan rasuah dan konspirasi itu sentiasa mungkin untuk ‘membunuh’ pemimpin yang berjuang untuk keadilan.

Faisal Tehrani dan Dr. Abu Hassan Hasbullah ternyata sama sekali bukanlah tokoh besar dalam sosok dunia teater hiburan yang bermuzikal dan bertelanjangan dada pada hari ini, tetapi dua nama ini adalah sosok besar dalam dunia teater pemikiran yang lebih mementingkan makna daripada bentuk. Kehadiran dua tokoh muda ini amat berpotensi untuk membina aliran teater yang kuat setelah mundurnya teater Melayu generasi muda dalam bilik kosong yang dipenuhi hampas dan sarap sexual revolution. Dunia teater yang menantikan tokoh seperti Nordin Hassan, Syed Alwi, Rahim Razali, Dinsman, Johan Jaffar dan sebagainya yang sentiasa membawa khalayak berfikir mungkin boleh mengharapkan kemunculan Faisal dan Dr Abu Hassan sebagai pengubatnya.

Seusai persembahan 2jSSASD, terlintas di hati betapa jika teater ini diangkat menjadi sebuah filem. Tentunya ia akan menjadi sehebat The Curse of Golden Flower di tangan Zhan Yimou jika tidak pun The Emporer and The Assassin di tangan Chen Kaige. Selamanya kita mengharap sebuah visual pentas atau skrin yang hebat ditangani dengan penuh intelektualisme yang berpaksikan keperibadian yang paling asli dan perkasa. Sultan Alauddin Riayat Syah adalah tipa kepada protaganis Melayu yang tulen, dan Faisal dan Dr. Abu menemukannya dengan khalayak dalam ‘teater orang tertindas’ mereka. Ia bukan sahaja satu penemuan yang menakjubkan bagi sebuah kesedaran rakyat tetapi ironis yang cukup ‘menyakitkan’ bagi pemimpin-pemimpin politik Melayu.

—————————————- SILA BELI MINGGUAN WASILAH!

Blogged with the Flock Browser

Tags: , , ,

Leave a comment